پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 227381
تحليل نيويورک تايمز از کمک شيعيان وفادار به ايران به جبهه اسد
تاریخ انتشار : 1395/10/05 08:58:02
نمایش : 974
آزادي حلب و نشست 3 جانبه ايران و روسيه و ترکيه، بدون حضور آمريکا انجام گرفت و اين به معناي آن است که اوباما اهرم قدرت قابل ملاحظه‌اي در بحران سوريه ندارد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، روزنامه نيويورک تايمز با انتشار تحليل فوق نوشت: ديپلماسي سه جانبه روسيه و ايران و ترکيه براي سوريه، تأمين منافع سه کشور و بشار اسد بدون نقش داشتن آمريکاست. وزيران خارجه سه کشور روسيه، ايران و ترکيه با هم در مسکو ديدار کردند تا در مورد رسيدن به يک توافق سياسي براي خاتمه دادن به جنگ شش ساله سوريه با هم کار کنند، اما آمريکا در حاشيه نگاه داشته شد، چرا که هدف سه کشور ياد شده اين است که ستيز سوريه را به مسيري هدايت کنند که تأمين کننده منافعشان باشد.

نه «جان کري» وزير امور خارجه آمريکا به اين نشست دعوت شده بود و نه با سازمان ملل در مورد آن مشورت شده بود. در اين نشست، روسيه، ايران و ترکيه موافقت خود را با «اعلاميه مسکو» اعلام کردند.

سه کشور نه با آمريکا مشورت کردند و نه «استفان دي ميستورا» فرستاده ويژه سازمان ملل به سوريه را به نشستشان دعوت کردند.

در مجموع با توجه به موفقيت‌هاي مهمي که نيروهاي طرفدار حکومت سوريه در بعد ميداني به دست آورده‌اند، اين صف‌بندي جديد که بدون حضور قدرت‌هاي غربي تشکيل شده است، تضمين مي‌دهد که در هر توافقي که از اين نشست بيرون آيد، «بشار اسد» رئيس جمهوري سوريه همچنان به حکومتش بر سوريه ادامه دهد.

اين نتيجه برخلاف اعلاني است که «اوباما» رئيس جمهوري آمريکا بيش از پنج سال پيش مطرح کرد و گفت که اسد مشروعيت خود را از دست داده است و بايد از ميان برداشته شود.

جنگ سوريه شدت مي‌گيرد و واشنگتن اهرم قدرت قابل ملاحظه‌اي در اين بحران ژئوپوليتيک در دست ندارد.

«اندرو جي. تابلر» از اعضاي مؤسسه «سياست خاور نزديک» در واشنگتن که در مورد سوريه مطالعه مي‌کند، مي‌گويد «روسيه خوب اين مفهوم را درک مي‌کند که کسي چيزي به شما نمي‌دهد و اين خود شماييد که بايد اين چيز را به دست آوريد.»

تابلر اضافه مي‌کند «وقتي ترکها، ايراني‌ها و روسها همگي با هم بر سر فرآيندي توافق مي‌کنند بدون آنکه آمريکا هم در ميان باشد، نشان مي‌دهد که در اينجا مشکلي براي ما وجود دارد.»

روسها ناراحتي خود را از تلاشهاي ديپلماتيک آمريکا مخفي نکرده‌اند. هفته گذشته «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه در سخناني گفت که کار کردن با ترکيه بر سر موضوع توافق براي تخليه شهر «حلب» بسيار مؤثرتر است از «همراه شدن بي ثمر با آمريکا».

«آرون اشتاين» از کارشناسان «شوراي آتلانتيک» آمريکا که در موضوع ترکيه مطالعه مي‌کند، مي‌گويد «تحولات اخير نشان مي‌دهد که سياست اسد بايد برود، ديگر سياست ترکيه در قبال سوريه نيست.»

نکته مهم ديگر درباره اين نشست حضور ايران است. توافق اصلي تخليه ميان روسيه و ترکيه بود و فقط مربوط به شهر «حلب» مي‌شد. اما شبه نظاميان شيعه وفادار به ايران که در جبهه اسد مي‌جنگيدند، جلوي حرکت اتوبوسهاي اوليه از حلب را گرفتند و تقاضا کردندکه توافق مجدداً به مذاکره گذاشته شود و تخليه شهر شامل اهالي دهکده‌هاي شيعه‌نشين در استان «ادلب» هم بشود.

«يحيي رحيم صفوي» مشاور نظامي آيت‌الله «علي خامنه‌اي» رهبر عالي ايران هفته گذشته گفت «روسيه متحد ايران در منطقه است و اين ائتلاف ايران- روسيه- حزب‌الله است که حلب را آزاد کرد و بزودي هم «موصل» آزاد خواهد شد».


منبع:کيهان

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html